Rääkkylän historia kirjaksi 2020-2023

Rääkkylän historian kirjoittamiseksi laadittiin hankesuunnitelma vuonna 2019 ja varsinainen sisällöllinen tutkimussuunnitelma vuonna 2020. Kirjoittajaksi valittiin Pekka Kauppinen.

Rahankeräyslaki muuttui 1.3.2020 ja olemme hankkineet vaaditun rahankeräysluvan (RA/2021/963) ja haemme rahoitusta yrityksiltä, yhdistyksiltä ja yksityishenkilöiltä. Voit tukea Rääkkylän historian kirjoittamista tekemällä lahjoituksen tilille:

FI22 5406 0320 0458 90

Rahoitusta haetaan kirjoittajan palkkioon ja taitto- ja painamiskustannuksiin. Historiatoimikunta (Markku Lappalainen, Erja Moore, Rauni Ronkainen, Jouko Tolvanen, Ari Vaittinen, Raimo Virkkunen) toimii vapaaehtoistyönä ilman palkkiota tai kulukorvauksia.

Pekka Kauppinen julkaisee kirjoitustyön kuluessa pieniä kirjoituksia Rääkkylän historiasta, tässä linkki ja sivun osoite:  https://www.historiapalvelut.fi/raakkyla/raakkyla.htm

Käykäähän lukemassa näitä kirjoituksia! Siellä on myös vinkkejä, miten meistä jokainen pääsee tutustumaan oman kylän ja suvun historiaan avoimien aineistojen kautta.

Julkaisemme kirjahanketta rahoittaneiden yritysten, yhdistysten ja yksityishenkilöiden nimet historiakirjassa, mikäli henkilö ei kiellä nimen julkaisua. Päivitämme kirjahankkeeseen lahjoittaneet tahot ennen kirjan valmistumista tälle sivulle sitä mukaa kun rahoitusta saadaan (Historiakirjan rahoittajat).

Rääkkylän historia kirjoitetaan teemoitettuna kirjana vuodesta 1874, eli kunnan perustamisesta lähtien. Vesistöjen pirstoman ja saarista rikkaan Rääkkylän tarkastelu antaa samalla tilaisuuden arvioida sekä luonnonolosuhteiden että etäisyyksien merkitystä Pohjois-Karjalan kehityksessä. Kirjoittamisessa noudatetaan historiatieteen ja nykyaikaisen paikallishistorian tutkimuksen periaatteita.

Teos jakaantuu kahteen ajalliseen pääjaksoon. Niiden ajallisena taitekohtana on – hieman liukuvasti – 1960–1970-lukujen vaihde. Ensimmäisen pääjakson aikana tapahtui paljon Rääkkylän tulevaisuutta varjostaneita yhteiskunnallisia ja rakenteellisia muutoksia. Rääkkyläläisillä oli vain vähän keinoja kamppailla niitä vastaan. Mainitun vuosikymmenenvaihteen tuntumassa toteutetut aluepoliittiset ratkaisut paransivat Rääkkylän kunnan taloudellista asemaa ja kykyä alueensa kehittämiseen. Rääkkyläläisille suunnattuja palveluja kehitettiin 1970-luvulta alkaen merkittävästi ja jopa uusia uria aukoen. Alueen elinkeinoelämää on haluttu monipuolisemmaksi, samalla kun erikoistuminen ja liitännäiselinkeinot ovat vahvistaneet maa- ja metsätalouden merkitystä suurelle osaa rääkkyläläisiä. Tämä ei kuitenkaan ole riittänyt muuttamaan väestökehityksen tappiollista suuntaa.

***

Tässä alla vielä linkkejä aiemmin julkaistuihin Rääkkylän paikallishistoriaan liittyviin teoksiin: