Haapasalmen historiaa

Haapasalmen nimi on alunperin ollut Haaposalmi. Kylien ensimmäiset asukkaat tulivat alueelle 1600-luvun loppuvuosina, joten seudulla on ollut asutusta yli 300 vuotta. Haapasalmen ensimmäinen asukas oli Matti Ilvonen (1673) ja Sangenlahden Pertti Hakulinen, joka kirkonkirjojen mukaan eli 110 vuotiaaksi. Vuonna 1800 Haaposalmella mainitaan olleen 10 taloa ja Sangenlahdessa viisi.

Kiertokoululaisia Sangenlahdessa mahdollisesti Pykäläisen tai Väyrysen talon seinustalla. Kuvan omistaa Toivo Peltola.

Haapasalmen koulu aloitti toimintansa syksyllä 1907 Sangenlahdessa Pykäläisen talossa toimien siinä kaksi vuotta. Uusi koulutalo rakennettiin Sangenlahden ja Haapasalmen kylien väliin 1908, ja siinä koulu toimi lakkautumiseensa saakka. Koulurakennusta laajennettiin 1920- ja 1930- luvulla sekä peruskorjattiin 1980 luvulla. Parhaimmillaan koululla oli viisi opettajaa ja noin 150 oppilasta.

Paikkakunnan ensimmäinen urheiluseura oli Haaposalmen Wesa, joka aloitti toimintansa koulun kanssa samoihin aikoihin. Wesa toimi innokkaasti ja ansiokkaasti toistakymmentä vuotta, kunnes sen toiminta hiipui. Vuonna 1948 perustettu Sangenlahden Sisu jatkoi Wesan perinteitä ja myöhemmin myös nuorisoseuratoimintaa.

Kauppoja on ollut molemmilla kylillä omansa; Haapasalmella osuuskauppa ja Sangenlahdessa yksityinen. Osuuskauppa lopetti toimintansa ensin, ja Sangenlahden kauppa1980 luvulla. Sangenlahdessa on toiminut toiminut myös osuuskassa.

Haapasalmelaisia Isänmaan puolustajia yhteiskuvassa syksyllä 1939 ennen Talvisotaa. Eturivissä vasemmalta: Taavetti Kainulainen, Aarne Ilvonen, Juho Karppanen, (tuntematon), Onni Hirvonen, Matti Noponen ja Aarne Hirvonen. Takarivi vasemmalta: Antti Ilvonen, Viljo Hokkanen, Uuno Ilvonen, Juho Päivinen, Tauno Malinen, Eino Noponen, Veikko Kinnunen, Aarne Luostarinen, Väinö Päivinen ja Toivo Makkonen. Kuvan omistaa Esko Päivinen.

Jatka sivulle Haapasalmen koulu ja kirjasto.